sobota 7. července 2018

Akupresura - proč pomáhá?

Co je to akupresura?

     Předpokládám, že termín akupresura už jste někdy slyšeli, ale možná tak úplně nevíte, co znamená. Pro začátek je to tradiční čínská léčebná metoda, která se zabývá vyhledáváním specifických bodů tzv. akupresurních. těchto bodů se dál využívá pro bodání jehel během akupunktury. Ale využívá se jich i k léčbě pomocí stlačování bodů prsty. Účel akupresury a akupunktury je v zásadě stejný měly by zmírnit bolest. Problémem však je, že tato léčba odporuje biologickým poznatkům a proto je
vědecky uznávaná jako placebo efekt.

Jak se akupresura provádí?

Aiguille, Akupunktura, Agujas Acupuntura, Model     Často stačí stimulace jednoho správně zvoleného bodu. Prst (nejčastěji ukazovák) se položí bříškem posledního článku na pokožku v místě akupresurního bodu tak, aby střed bříška ležel ve středu bodu. Musí se dbát, abyste prst do pokožky nijak nevrývali a aby tlak směřoval kolmo. Tlak na bodu se drží asi 1–2 minuty. Tento postup by měl člověka zbavit bolesti.

      A jak najdete správný akupresurní bod? Nejčastěji se používá hodnoty cun, ten je pro každého jedince jiný. Jeden cun je šířka palce nebo délka prostředního článku ukazováku. Asi by se hodil malý příklad, takže například Bod č. 6 neboli dráhy osrdečníku se nachází 2 cuny nad zápěstní rýhou z dlaňově strany ruky. Používá se při neklidu, podráždění a nervozitě. 
     Dále je zajímavé, že akupunkturní body se často shodují s tzv. spoušťovými body, které popisuje západní medicína. 

Jak akupresura pomáhá?

     Je důležité říci, že akupresura nepomáhá jen při fyzických bolestech. Léčí i psychiku, alergické onemocnění nebo imunitu. Pokud jde o fyzickou bolest je velmi širokospektrá. Zmírňuje bolest pohybového centra, problémy se sluchem a také zrakem. Poradí si i s drobnějšími problémy, jako je bolest hlavy, rýma, škytavka nebo bolest zubů.
     Funkce je založena na proudění životní energie v těle člověka, tzv. čchi. Tato energie proudí meridiány, což je název pro dráhy, na kterých leží akupunkturní body a jsou jimi spojeny jednotlivé orgány. Akupunktura se pak snaží předcházet nerovnováze v toku této energie. Tohle tvrzení je založeno na filozofii čínské medicíny. 

Jing a Jang

Å patný, Zůstatek, Vyvážený, Buddhismus, Tlačítko     Protože sama nevím, jak nejlépe vystihnout termín jin a jang, který je základním pilířem čínské lidové medicíny. použiji citaci - ,,Filozofický základ obou technik je založen na dvou základních principech existence světa a všech jevů –jin a jang. Tyto dva prvky jsou obsaženy ve všech jevech světa – v živé i neživé přírodě, jeden nemůže být bez druhého, oba dva musí být v rovnováze. Dojde-li k poruše této rovnováhy, dojde i poruše funkce tohoto jevu. Pro člověka by tato nerovnováha znamenala nemoc či poruchu funkce orgánu nebo orgánové soustavy. Principy jsou vyjádřeny v každém orgánu, tkáni i buňce; orgány duté jsou jangové, orgány plné jinové. Aby však byl každý z těchto orgánů v rovnováze, má i svou část jinovou/jangovou. Horní část těla je vyjádřena principem jang, dolní polovina těla principem jing. Graficky tuto rovnováhu, která pro člověka znamená harmonii a zdraví, znázorňuje tzv. Monáda."

    fyzioklinika fyzioterapie s.r.o.
Moje zkušenost s akupresurou

     No a proč jsem Vám chtěla představit toto téma, mělo jasný důvod. Pro pochopení -já se s akupresurou setkala na lyžařském výcviku, kde jsem si zranila při hře loket. Nebylo to nic vážného jen poškození měkkých tkání, bolest při pohybu. K mém štěstí jsem to nahlásila učitelce, která se zajímá o akupresuru a ne jen "laicky". Loket mi prohmatala a řekla mi, který bod si mám mačkat, ale protože bylo zranění čerstvé přilepila mi na ten akupresurní bod kuličku pepře. Nevěřila jsem, že by něco takového mohlo pomoci, kupodivu bolest se velmi zmírnila i bez analgetik. 
     Dalších pár dní jsem si určený bod měla mačkat. Trochu mě překvapilo, že mačkání tohoto bodu bolelo, ale do pár dní byl loket v pořádku a já byla ráda. Zvláštní pro mě bylo, že jsem si bod zkoušela mačkat po odeznění bolesti loktu a už nebolelo ani samotné mačkání bodu. Sama jsem akupunktuře to té doby nevěřila, ale poté jsem si o ní začala zjišťovat a zkoušet ji a co se mě týče, pomáhá mi.

Zdroje:                                                                          
AKUPRESURA - AKUPUNKTURA [online]. Praha: FYZIOklinika fyzioterapie, 2011 [cit. 2018-07-07]. Dostupné z: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/akupresura-akupunktura
Akupunktura, akupresura a co o nich víme [online]. Spektrum zdraví, 2013 [cit. 2018-07-07]. Dostupné z: http://www.spektrumzdravi.cz/akupunktura-akupresura-a-co-o-nich-vime
Akupresura. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2018, 18. 3. 2018 [cit. 2018-07-07]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Akupresura
                                                                                                              Kateřina Cafourková 


     



Žádné komentáře:

Okomentovat